dimarts, 20 de març del 2012


1er Dossier: Primeres impressions a la motxilla



VALORACIÓ DE LES MEVES COMPETÈNCIES

En la professió docent és molt important la creació d’hàbits de treball sobre un mateix, hàbits que s’inicien amb l’autobservació i descoberta d’un mateix. Després de prendre’t algun temps per reflexionar, escriu dos comportaments, actitud o idees que valores positivament i dos que valores negativament de la teva manera de fer en relació a:

1.     Organitzar situacions d’aprenentatge
2.     Gestionar la progressió dels aprenentatges
3.     Elaborar dispositius de diferenciació
4.     Implicar als alumnes en els seus aprenentatges
5.     Treballar en equip
6.     Participar en la gestió de l’escola
7.     Informar i implicar als pares
8.     Emprar les tecnologies de la informació
9.     Afrontar els dilemes i els problemes ètics de la professió
10. Organitzar la pròpia formació continua

1.     Organitzar situacions d’aprenentatge
  • Comportaments positius: Treballar a través de projectes de investigació sorgits de les necessitats dels infants / Conèixer els continguts i els objectius de l’etapa en que s’està treballant.
  • Comportaments negatius: Considerar l’error com una falta i no com un aprenentatge o font d’aquest / No tenir en compte les necessitats d’aprenentatge dels infants.


2.     Gestionar la progressió dels aprenentatges
  •  Comportaments positius: Fer front a les situacions – problema al nivell dels infants per tal de que les puguin assolir / Posar en pràctica les teories adquirides amb activitats adequades i profitoses.
  • Comportaments negatius: Prendre l’avaluació com a eina innecessària /  Deixar passar els problemes per tal de que així no interfereixin a l’aula.


3.     Elaborar dispositius de diferenciació.
  • Comportaments positius: Utilitzar mètodes de recolzament per afavorir la integració de tots els alumnes / Fer arribar la feina fet a l’aula a un espai més ampli com a la resta de centre o altres àmbits.
  •   Comportaments negatius: No acceptar la heterogeneïtat de les aules de avui en dia / No afavorir el treball i l’ajuda entre els mateixos infants.


4.     Implicar als alumnes en els seus aprenentatges
  • Comportaments positius: Tenir el compte els projectes personals de cada alumne / Oferir activitats al gust de tots.
  • Comportaments negatius: Dirigir les activitats al 100% i no deixar flexibilitat en la forma de realitzar-les / No considerar les idees o decisions dels alumnes del centre als consells de l’escola o el centre.


5.     Treballar en equip
  • Comportaments positius: Afavorir projectes de treball que impliquin el treball conjunt i la pressa de decisions conjunta / Fer front en grup els possibles entrebancs o problemes que puguin sorgir.
  •  Comportaments negatius: No donar opció al treball grupal, sempre fer feina individual / No forma o renovar l’equip pedagògic.


6.     Participar en la gestió de l’escola
  • Comportaments positius: Elaborar i negociar un projecte per al centre amb tot l’equip / Administrar tots els recursos del centre (humans, espacials, material, etc.) per tal de que tots tinguin les mateixes oportunitat de utilitzar-ho i les mateixes ajudes.
  • Comportaments negatius: No voler coordinar i relacionar el centre amb altres institucions (barri, activitats extraescolars, associació de pares, etc.) / No fer evolucionar la participació dels alumnes dins el centre.


7.     Informar i implicar als pares
  • Comportaments positius: Comptar amb les idees i propostes de les famílies de cara al funcionaments i gestionament del centre / Fer reunions amb les famílies on siguin dirigides per els mestre de l’aula.
  • Comportaments negatius: No implicar als pares en les activitats del centre / No fer reunions periòdiques amb les famílies.


8.     Emprar les tecnologies de la informació
  • Comportaments positius: Introduir dispositius tecnològics a l’aula (ordenador, pissarra electrònica, TV, DVD, etc.) com a eines educatives / Considerar diferents programes informàtics adaptats a l’etapa en que ens trobam i a la feina que s’està treballant.
  • Comportaments negatius: Negar-se a la utilització de les noves tecnologies / Deixar als infants davant les noves tecnologies al seu parer sense una preparació prèvia de l’activitat ni una observació durant aquesta.


9.     Afrontar els dilemes i els problemes ètics de la professió
  • Comportaments positius: Desenvolupar actituds de solidaritat, ajuda, responsabilitat i justícia als infants / Fer plans per poder prevenir la violència dins l’escola i poder fer una integració de tots els membres de la forma més positiva.
  • Comportaments negatius: Caràcter molt autoritari per part del mestre enfront als infants de l’aula / Deixar passar possibles bregues sense fer-hi cas per tal de no tenir més problemes.


10. Organitzar la pròpia formació continua
  •  Comportaments positius: Tenir una formació continua i de reciclatge per part del professorat / Participar en la formació dels altres companys del centre.
  • Comportaments negatius: No establir un projecte de formació comú entre tot el centre / No voler formar-se en les novetats educatives que van sorgint.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada