dimecres, 18 d’abril del 2012

Dossier Pascua
  • Fes una entrada al blog, en forma de relat, reflexionant sobre les preguntes que has respost individualment avui al seminari.
Aprenen a beure sols
http://www.xtec.cat/~ccols/intercan/mallorca/escoleta/beure.htm


A l’aula d’un centre d’educació infantil, quan els infants volien aigua, havien d’esperar a l’hora de berenar per tal de que la mestra els hi repartís aigua a tots. La mestra es va adonar de que això no era molt productiu ja que els nens i nenes no demanaven aigua durant el dia ja que estaien acostumats que només bevien aigua en el moment del berenar o no la demanaven per vergonya. Així que la mestra va reflexionar sobre el tema i va decidir parlar amb altres mestres sobre el tema. Al final varem pensar en fer un canvi, i posar a nivell dels infants l'aigua amb els tassons i les gerres per tal de facilitar-los l'autonomia en aquest aspecte. Els infants han anat agafant autonomia i independència en l'hàbit de beure aigua.

Aquesta experiència ha estat realitzada en infants de 2 - 3 anys. Pens que és molt important que des de petits se'ls ofereixi aquesta autonomia en els hàbits més bàsics, com per exemple el de beure aigua.

Pens que els objectius d'aquesta pràctica han estat aconseguits i que ha més han estat molt adients als nens i nenes d'aquesta aula, ja que com he dit abans, quan abans els hi donem independència, abans seràn més autònoms en els seus aprenentatges i més capaços es veuran ells d'aconseguir noves fites.

Per el que reflexe la pràctica esmentada, la mestra es veu satisfeta per la feina feta i l'èxit aconseguit, ja que ha fet que els infant no nomñes beguin aigua per necessitat, sinó per plaer de abocar-se l'aigua els sols, gaudir d'aquesta aigua i ser capaç de tornar a estorjar el tassó utilitzat.

Pens que és una pràctica que es podria posar en marxa durant el preríode de pràctiques d'una futura mestra al centre en el que es troba, i no només en període de pràctiques, sinó que les mestres més professionals i amb més experiència, també podrien optar a fer aquesta reflexió sobre aquesta aprenentatge, ja que ha estat un hàbit que ha passat d'estar programat a un moment donat durant la rutina del dia, a ser un recurs bàsic al que podem accedir els infants en el moment que necessitin o més convenguin. 
  • Cerca tres exemples nous de bones practiques, que no surtin al llistat que vos hem facilitat, explica’ls al blog, enllaçant el lloc on l’has trobat i argumenta el perquè de la teva tria.
Els Contes

Els contes són una bona eina per poder oferir unes bones pràctiques. De cara als infants, els hi proporcionen una bona funció lúdica, a més, d'una bona cultura, i de un espai on poden adquirir molts de coneixements i aprenentatges ja seiguin de caire emocional, psicològic, social o físic.

He elegit aquesta pràctica ja que el tema dels contes és una branca que m'agrada molt, de fet m'agraden molt els contes, no nomñes llegir-los per els infants sinó per jo mateixa, i estic d'acord amb la reflexió que es fa a n'aquest blog que he trobat sobre bones pràctiques referent a aquesta gran eina, Els Contes.
A més, podem anar trobant, dins el blog, diferents formes de treballar els contes.

La Terra

Amb la Terra, l'infant pot descobrir, experimentar, crear, i construir mils de coneixements que per a ells són importantíssim i bàsica per el seu aprenentatge. A més un recurs molt acssessible i amb el qual, els nens i nenes conviuen cada dia.

Ha remarcat aquesta pràctica, ja que pens que moltes vegades, per pors o facilitats, no deixam el ventall tan ample com hauria de ser als infants, per tal de que puguin relacionar-se i tenir contacte amb els més bàsic del món que els envolta, la natura, i dins ella, la terra. És un element que els crida molt l'atenció i del qual poden treure moltes experiències educatives. Estic molt d'acord amb la reflexió i l'idea educativa que vol transmetre aquesta pràctica, pens que la facilitat de poder treballar aquest recurs hauria de ser més bàsica en molts de centres o millor dit, dins l'àmbit educatiu.

Fer d'observadors de l'ambient

Fer d'obersadors de l'ambient implica poder coneixer i anañitzar l'entorn que ens envolta. És a dir, partint del caire físic per exemple d'un centre o d'una aula, de com està compost, que hi trobam, al punt de que ens transmet i ens dóna tota aquesta envoltura. El fet de poder crear i dissenyat un bon ambient, ajudarà a adquirir una valors, emocions, sensacions que faran que l'experiència educativa sigui més profitosa i positiva.

He triat aquesta pràctica, ja que pens que la base per poder tirar endavant altres pràctiques o experiències educatives, és un bon entorn, un bon ambient, el qual motivi a estar dins ell, i acollesqui a les persones que es trobin en ell. A més, un bon ambient, ben cuidat, respectat, fet i dissenyat amb cura i intenció, pot trasmetre una quantitat immènsa de coneixements i aprenentatges que estimulin als infants.

  • Mirar els blogs dels vostres companys i fes-hi una entrada a tres blogs diferents.

Aquí deix-ho tres blocs de tres companyes on també poden trobar bones pràctiques.


1 comentari:

  1. Destacaria sens dubte l'activitat d'observar l'ambient. Una cosa que pareix tan simple però que a vegades passa tan desapercebuda. A vegades passes per un lloc moltes vegades i si després el volguéssis dibuixar potser no fossis capaç de distingir cap detall, de recordar exactament com és, que sents quan passes per allà, quines emocions o sentiments et proporciona aquell lloc. Per això és tan important saber on som, de què estam rodejats i analitzar també com ens sentim en cada lloc i si podem fer res per millorar aquest sentiment.

    ResponElimina